Detail článku

Klub akcionárov

Predseda Najvyššieho kontrolného úradu je nebezpečný HOAX-er

Šíri konšpiračné teórie o privatizácii vodárenských spoločností, vytvára dojem existencie akýchsi tajomných síl, vyvoláva obavy z ohrozenia, púta na seba širokú mediálnu pozornosť a sám sa stavia do pozície ochrancu pred týmto fiktívnym ohrozením. Jeho konštrukty sú hrubo zavádzajúce a o ich pravdivosti dodnes nepredložil jediný dôkaz. Do bodky tak napĺňa definíciu HOAX-u. Piatkovým prirovnaním VVS k mafii a jej činnosti k obchodu so zbraňami, či drogami však Ľubomír Andrassy prekročil akékoľvek hranice príčetnej komunikácie.

,,Žijeme v postfaktuálnej dobe, kedy realita prestáva byť dôležitá a prostredie praje šíreniu HOAX-ov a konšpiračných teórií. Preto mám isté pochopenie, že pán Andrassy zvolil túto stratégiu pri práci na svojej budúcej politickej kariére. Vzhľadom na zodpovednosť voči akcionárom VVS však nemôžeme na túto jeho hru pristúpiť a aj keď sa najťažšie dokazuje to, čo sa nestalo, neostáva nám nič iné, len namáhavo vyvracať lži predsedu NKÚ, keďže sám sa priamej konfrontácii vyhýba. Našťastie, fakty sú na našej strane,“ komentoval najnovší výstup predsedu NKÚ predseda dozornej rady VVS a člen správnej rady Klubu akcionárov VVS Stanislav Hreha. ,,Už dávnejšie sme boli svedkami toho, že pán Andrassy prirovnal Klub akcionárov VVS k sekte, ale prirovnať VVS k mafii je niečo, čo si štátny úradník jednoducho nemôže v civilizovanej krajine dovoliť,“ doplnil Hreha.

Ľubomír Andrassy sa vo svojom vystúpení v Národnej rade SR venoval novele zákona o verejných vodovodoch, ktorú predložil minister životného prostredia Tomáš Taraba, no vo štvrtok, 5. júna sám požiadal listom predsedu Národnej rady SR o presunutie jej schvaľovania na september.  

,,… odďaľovanie schválenia tohto zákona môže viesť k skrytej privatizácii najpodstatnejšej kritickej infraštruktúry v tomto štáte…

…kladiem si otázku z tohto miesta, že či nie náhodou bolo presunuté prerokovanie zákona (novela zákona o verejných vodovodoch) v 2. čítaní až na september, pretože o niekoľko dní prebehne valné zhromaždenie Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti, kde sa má rokovať o ďalších zásadných veciach, ako oslabiť vplyv akcionárov, ako oslabiť vplyv obcí a miest na chode tejto spoločnosti,“ hrmel pateticky spoza rečníckeho pultu Andrassy. 

Vyslovené podozrenie predsedu NKÚ však nedáva zmysel, keďže o presunutie prerokovania novely na september požiadal samotný minister Tomáš Taraba. Teda nie VVS. 

Naviac, v programe valného zhromaždenia Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti sa nenachádza žiadny bod, ktorý by mohol viesť k skrytej, ani nijakej inej privatizácii VVS, či oslabeniu vplyvu obcí a miest na VVS. 

,,O kľúčových otázkach, vrátane zloženia predstavenstva a dozornej rady vo VVS vždy rozhodovali a rozhodujú výlučne mestá a obce, ktoré sú akcionármi vodární a nikto iný. Na najbližšom valnom zhromaždení sú dokonca predložené návrhy na posilnenie postavenia akcionárov a posilnenie kontroly zo strany zamestnancov,“ uviedol na pravú mieru Andrassyho slová Stanislav Hreha.

Andrassy tiež pred poslancami tvrdil, že ,,…vodárenská spoločnosť na východnom Slovensku sa bráni akýmkoľvek formám kontroly,“ čo opäť nie je pravda. 

NKÚ vo VVS kontrolu vykonal a existuje o tom oficiálny zápis. Ale nielen to. Samotná VVS vo februári 2024 vyzvala NKÚ, aby kontrole podrobil aj Dlhopisový program garantovaných výnosov, o čom Klub akcionárov VVS verejne informoval. Ale bol to práve NKÚ, ktorý túto kontrolu vykonať odmietol. Rovnako VVS na kontrolu pozvala aj poslancov Národnej rady.

Predseda NKÚ klame aj v tom, že: ,,…namiesto toho, aby zabezpečili distribúciu pitnej vody, aby zabezpečili rozvoj infraštruktúry, vodárenskej či kanalizačnej, vznikajú kadejaké pofidérne prílepky na tejto spoločnosti, ako sú finančné služby VVS, ako je zamestnanecká pokladňa, ako je zvláštny  pôžičkový peer-to-peer fond…“ 

VVS riadne zabezpečuje distribúciu pitnej vody a všetky prostriedky z vodného a stočného investuje do rozvoja vodárenskej a kanalizačnej infraštruktúry. 

Absolútne neakceptovateľným však bol záver Andrassyho vystúpenia, keď pri komentovaní CSR aktivít Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti prirovnal jej činnosť k obchodu so zbraňami, či drogami. ,,…mi pripomínajú seriály, ktoré som sledoval pred 30 rokmi. Boli to seriály z talianskeho mafiánskeho prostredia, kde mafiáni taktiež hovorili o ich spoločenskej zodpovednosti tým, že dávali finančné prostriedky z čierneho obchodu, z obchodu so zbraňami, s drogami, na opravu chodníkov, na vybudovanie detského ihriska, na podporu športového či folklórneho klubu. Myslím si, že toto sa začína diať aj na Slovensku a toto už ale nie je kompetencia a povinnosť Najvyššieho kontrolného úradu, ale tu by mali začať konať iné orgány našej krajiny…,“ povedal doslova Andrassy.

,,Ostro sa voči takýmto komentárom ohradzujeme. Od predstaviteľa štátnej moci sú absolútne neakceptovateľné. Svedčia buď o zlom úmysle predsedu NKÚ poškodiť vodárenskú spoločnosť a všetkých jej zamestnancov, alebo o úplnej strate úsudku v tom, čo si štátny úradník môže, alebo nemôže dovoliť,“ komentoval Andrassyho vyjadrenie Hreha. 

Vyvolávanie obavy z akejsi nejasnej hrozby, Andrassy stupňuje navádzaním dojmu, že ide o akési spiknutie, keď pred poslancami vyhlásil: ,,Myslím si, že aj to, že sa tento zákon posunul až na septembrovú schôdzu Národnej rady, ukazujú, ako iné sféry vplyvu majú veľký vplyv…“ V skutočnosti pritom o odloženie schválenia novely požiadal samotný predkladateľ Tomáš Taraba. Zo šírenia HOAX-ov o akýchsi sférach vplyvu usvedčil Andrassyho samotný minister Taraba svojim statusom na sociálnej sieti, ktorý zverejnil už po vystúpení predsedu NKÚ v parlamente.

FAKTY: 

  • Zákon vylučuje, aby sa akcionármi vodárenských spoločností stali súkromné osoby, či subjekty.

Privatizáciu vodárenských spoločností vylučuje Zákon č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách § 3, ktorý taxatívne určuje, kto môže byť akcionárom vodárenských spoločností. Môžu to byť výlučne samosprávy, alebo spoločnosti vlastnené samosprávami. 

  • Na valnom zhromaždení VVS môžu hlasovať výlučne mestá a obce, ktoré sú akcionármi spoločnosti. Nikto iný. K žiadnemu oslabovaniu postavenia miest a obcí teda nedochádza. Aj keď samotná VVS v rámci Dlhopisového programu garantovaných výnosov dočasne získala malé percento vlastných akcií zákon jej neumožňuje s týmito akciami na valnom zhromaždení hlasovať. Zákon č. 513/1991 Zb. § 161d hovorí jasne ,,Ak má spoločnosť v majetku vlastné akcie, nemožno vykonávať hlasovacie práva s nimi spojené.“ Na Valnom zhromaždení VVS tak 100% hlasovacieho kvóra budú tvoriť mestá a obce, ktoré sú akcionármi vodární a nikto iný. 
  • NKÚ vykonal vo Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti kontrolu, v rámci ktorej mal možnosť kontrolovať aj to, či dochádza k privatizácii spoločnosti. Nič také však kontrola NKÚ nezistila. Predseda NKÚ sa teda pri svojich výstupoch opiera výlučne o svoje dojmy a nie o relevantné zistenia z kontroly NKÚ, čo by mal byť jediný podklad pre verejné vyjadrenia najvyššieho predstaviteľa tejto inštitúcie. 
  • VVS sa nikdy kontrole nebránila, naopak – sama vyzvala NKÚ, aby vykonal kontrolu Dlhopisového programu garantovaných výnosov. Naopak, bol to NKÚ, ktorý kontrolu vykonať odmietol. 
  • O preloženie rokovania o novele zákona o verejných vodovodoch požiadal listom predsedovi Národnej rady sám minister životného prostredia Tomáš Taraba, aj keď jeho zdôvodnenie, ktoré uvádza v liste a ktoré následne uviedol v statuse na sociálnej sieti sa dosť rozchádzajú. V oboch prípadoch však popierajú slová Ľubomíra Andrassyho. 
  • Predseda NKÚ dodnes nevysvetlil, čo má byť ním spomínaná skrytá privatizácia a o svojich tvrdeniach nepredložil jediný dôkaz. Akejkoľvek priamej konfrontácii so zástupcami VVS sa napriek mnohým pozvaniam do verejných diskusií dlhé mesiace zbabelo vyhýba. 
Späť na všetky novinky